یک کارت ویزیت با طراحی خوب، دیگران را به یاد اولین ملاقات با شما می‌اندازد و علاقه‌مندان به خدمات یا محصولات شما را تشویق می‌کند که با شما ارتباط برقرار کنند و یا به وب‌سایتتان سر بزنند.

علم به اینکه چه اطلاعاتی می‌بایست روی کارت درج شود و از چه اطلاعاتی می‌بایست صرف نظر کرد، باعث خلق یک کارت متعادل و در عین حال چشمگیر خواهد شد. توجه خود را صرفاً روی عناصر گرافیکی و متن اضافه‌شده متمرکز نکنید و به فضای اطراف آن‌ها نیز اهمیت دهید. این فضا که به عنوان فضای منفی تلقی می‌گردد، باعث ایجاد تعادل و جلوگیری از درهم‌ریختگی روی کارت می‌گردد. در کنار همه این‌ها، این تمیزی در طراحی نظم و حرفه‌ای گری شما را می‌رساند.

مثال زیر بیانگر یک کارت دو طرفه است که روی خود، لوگو، نام شرکت و شعار شرکت را جا داده است و در سمت دیگر خود اطلاعات ضروری تماس را نشان می دهد. مثال زیر، تنها یکی از راه‌های طراحی کارت ویزیت است. این نمونه، در عین سادگی، به طور مؤثری اطلاعات تماس را به نمایش می‌گذارد.

آنچه می‌بایست درج شود :

1.لوگو

یک لوگو، نمایش ماهیت شرکت و مفهوم نام آن است. این المان می‌بایست متجلی تجارت شما و یادآور شما در ذهن مشتریان باشد. برخورداری از یک لوگو، به شما جلوه‌ای معتبر، حرفه‌ای و قابل اعتماد خواهد بخشید.

سه نوع مرسوم لوگو عبارت‌اند از:

نام شرکت: این نوع لوگو، نمودی از نام شرکت با شکل و آرایشی خاص است. بسیاری از برندهای معروف همچون Google و Visa از این روش استفاده می‌کنند.

مونوگرام: این روش به معنی استفاده خلاقانه از حروف ابتدایی نام شرکت است. اگر نام شرکت شما طولانی باشد، مختصرسازی ایده مناسبی برای شما خواهد بود؛ شرکت IBM یکی از این نمونه‌هاست.

نماد: این دسته لوگوها، نمود تصویری از تجارت شما هستند. این تصویر می‌تواند شکلی مرتبط با زمینه تخصصی شما یا فرمی انتزاعی از برندتان باشد. همچنین این نوع لوگو می‌تواند مستقلاً به شکلی نمایانگر نام تجارت شما باشد. لوگوهای Swoosh  و Apple در این دسته قرار می‌گیرند.

از یک عکس با کیفیت dpi300  استفاده کنید تا لبه‌ها کاملاً واضح نشان داده شوند. لوگو شما می‌بایست در حالت سیاه‌سفید نمای مناسبی داشته و همچنین قابل بزرگنمایی باشد (از سایز مهر شرکت تا سایز پوستر و بنر). از به کار بردن عکس در فاصله خیلی نزدیک به لوگو و یا بزرگنمایی بیش از حد آن پرهیز کنید. حفظ فاصله مناسب لوگو با سایر المان اجازه خودنمایی را به آن خواهد داد. اگر حجم محتوا روی کارت زیاد است لوگو را کوچک کرده و فضای اطراف آن را افزایش دهید. 

2.نام شرکت

این قسمت از کارت می‌بایست فضای کافی داشته و کاملاً آشکار باشد چرا که مهم‌ترین و قابل یادآوری ترین بخش روی کارت است. به‌طورکلی، این قسمت می‌بایست بیشترین سهم را روی کارت داشته باشد.

 3.شعار

سعی کنید آنچه به مشتریان ارائه می‌دهید را در حداکثر 6 کلمه، خلاصه کنید. برای مثال شعار «یک دو سه چاپ»، نشان می دهد که شرکت الوچاپ تمرکز بر سرعت بالای چاپ دیجیتال دارد و نقطه ی قوت خود را سرعت و خوش قولی قرار داده است.

4.نام شما

این بخش نیز می‌بایست کاملاً مورد توجه قرار گیرد تا در یاد مخاطبان مانده و باعث ایجاد ارتباط آن‌ها با شرکت شما گردد.

5.عنوان شغل

این قسمت هم از لحاظ تأثیر روی حافظه مخاطب بسیار مهم است. برخی افراد با نام‌ها ارتباط خوبی ندارند و عناوین شغلی و تخصص‌ها بیشتر در ذهن آن‌ها می‌ماند.

6.پشت کارت

در این مثال، به منظور تأثیرگذاری بیشتر در ، لوگو در قسمت پشتی کارت تکرار شده است.  این مثال به‌خوبی اهمیت نمای مناسب لوگو در حالت سیاه‌سفید را به نمایش می‌گذارد چرا که برخلاف استفاده از یک بازه رنگی روی کارت، در قسمت پشت تنها از یک رنگ استفاده شده است.

7.وب‌سایت

در هنگام درج این قسمت، برای صرفه‌جویی در فضا از « http://» صرف نظر کنید. حفظ سازگاری طراحی سایت و کارت ویزیت از مسائلی است که بسیار مهم است و این مورد باید در شرایطی که یکی از این دو از قبل طراحی‌شده است، در نظر گرفته شود.

8.اطلاعات تماس (ایمیل، شماره تماس، آدرس)

اطلاعات تماس معمولاً از راست یا چپ یا مرکز چیده می‌شوند. اگر ترجیح می‌دهید از طریق یکی از راه‌های ارتباطی (ایمیل یا تلفن) با شما تماس گرفته شود، آن مورد را بزرگ‌تر و برجسته‌تر نشان دهید.
اگر نوع مراودات شما با مشتری به صورت حضوری است (فروشگاه‌های زنجیره‌ای، انبارها و …) لازم است روی آدرس فیزیکی تأکید بیشتری کنید؛ در مقابل اگر کار شما به صورت آنلاین است می‌توانید از درج آدرس محل کار خود صرف نظر کنید. صرف نظر از همه این‌ها، می‌توان تلفن و ایمیل را به عنوان حیاتی‌ترین راه ارتباطی برای تماس در نظر گرفت.

Megan Morahan یکی از مدیران نوآوری در Vistaprint، در مورد اضافه کردن متن به کارت معتقد است: هر چه کمتر بهتر. او در ادامه اضافه می‌کند که متن درج‌شده روی کارت باید به صورتی باشد که برای هر مخاطبی به سادگی قابل هضم باشد.

همین حقیقت برای طرح حروف (typeface) صادق است و می‌بایست این بخش‌ها مختصر و مفید باشند.

9.اطلاعات کاربردی برای چاپ

محدوده برش

به دلیل امکان رویداد درصدی خطای مکانیکی در هنگام امور مربوط به چاپ، برش نهایی ممکن است در هر قسمتی بین اضافه رنگ (bleed) و حاشیه امن (safety line) رخ دهد. به همین دلیل لازم است تا تمامی متون و تصاویر مهم درون منطقه امن و خارج از محدوده برش قرار داده شوند.

 خط اضافه رنگ

لبه بیرونی طرح، به نام خط اضافه رنگ شناخته می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد حاشیه سفید دور طرح، مطمئن شوید که رنگ‌های پس‌زمینه و عناصر طراحی تا لبه این خط کشیده شوند.

حاشیه امن

حاشیه امن خطوطی هستند درون ناحیه‌ای که برش روی آن صورت می‌گیرد. تمامی اطلاعات حیاتی مانند نام‌ها، آدرس‌ها، شماره تلفن‌ها و لوگوها را درون حاشیه امن قرار دهید تا از بریده شدن آن‌ها جلوگیری شود.

 برای اطمینان از وضوح پیامی که انتقال آن را از کارت انتظار دارید، پیش از چاپ از کسی بخواهید به پرسش‌های زیر پاسخ دهد:

– اولین چیزی که دیدی چه بود؟

– آیا خدمات / محصولات مورد ارائه واضح هستند؟

– از چه طریقی با من تماس خواهی گرفت؟

– آیا خواندن متن راحت است یا برای این کار نیاز به دقت بیشتر وجود دارد؟

– آیا لوگو و متن با پس‌زمینه کنتراست کافی دارند؟