به عنوان مالک یک کسب‌وکار کوچک، حتماً از مورد توجه بودن و ایجاد یک تأثیرگذاری ماندگار استقبال خواهید کرد. یک لوگوی تأثیرگذار و قابل تشخیص، به مردم کمک خواهد کرد که شرکت شما را در یاد داشته باشند؛ اما ساخت یک لوگو از ابتدا یا بهبود لوگوی فعلی، کاری چالش‌برانگیز است. این کار به سادگی انتخاب از بین فونت‌های موردعلاقه نیست. بنابراین، با این مقاله همراه باشید تا از توصیه‌های کاربردی چند کارشناس بهره ببرید.

هدف لوگو را درک کنید

لوگوی شما، نمودی ظاهری از فعالیتی است که شرکت شما انجام می‌دهد و آن را به مشتریان کنونی یا احتمالی معرفی می‌کند.

مشخصات یک لوگوی مؤثر:

1.حاکی از ارزش‌های تجاری شماست

2.اعتبار بیشتری به شما در نزد مشتریان احتمالی می‌بخشد

3.به عنوان یک یادبود بصری در نزد مشتریان عمل می‌کند

اگر در حال شروع یک کسب‌وکار هستید

فعلاً نیازی نیست نگران لوگوی ابتدایی خود باشید. به جای آن، از خود بپرسید هنگام مواجهه اولیه با شرکت خود، قصد به وجود آوردن چه احساسی را در مشتری دارید. به کلماتی فکر کنید که آن‌ها برای تشریح خدمات یا محصولات شما به کار خواهند برد. این کلمات چکیده تجارت شما هستند.

حالا وقت آن است که این کلمات یا احساسات را به تصویر درآورید. این بخش ابتدایی را اساس لوگویی بدانید که قصد ساخت آن را دارید. اهمیت دارد که با تهیه لیستی از ویژگی‌های تجاری، هدف را برای خود روشن کنید.

به عنوان مثال، یک مرکز توریستی دارای چشمه‌ی معدنی را در نظر بگیرید؛ افراد به چنین مکانی مراجعه می‌کنند تا به خود آرامش و حس طراوت ببخشند. مشاهده لوگوی چنین مرکزی، باید دقیقاً تصور همین احساس آرامش را در مخاطب ایجاد کند.

چند کلمه که در ارتباط با این‌گونه مراکز هستند در نظر بگیرید. چشمانتان را ببندید و تصور کنید در همان مکان در حال استراحت هستید. برای توصیف حس خود، چه واژه‌هایی به ذهنتان می‌رسد: آرام؟ ساکن؟ آرامش‌بخش؟  

یک طراحی ساده و آراسته در کنار استفاده صحیح از متن، بهترین انتخاب برای توصیف این حس‌هاست. یکی از نمادهایی که برای این‌گونه مراکز استفاده می‌شود نیلوفر آبی است؛ چرا که نمادی از خلوص، زیبایی و تولد مجدد است. برای القای کامل حس آرامش، می‌توان آن را در کنار متنی با فونت مناسب، استفاده کرد.

در مقابل، اگر قرار است خدمات مکانیکی ارائه کنید، واژه‌های مجرب، سخت‌کوش و قابل‌اعتماد بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند شما را توصیف کند؛ اما چگونه می‌توان چنین اوصافی را به تصویر کشید؟

احتمالاً به فکر تصویری ساده و قدیمی از ابزاری افتاده‌اید (مثل آچار یا قوطی روغن) که با کار شما مرتبط است؟ چنین نمادهایی نشان از ماهیت فعالیت شما درزمینهٔ تعمیر خودروها دارد و البته به سادگی تصویر دلخواه شما را در ذهن مخاطب القا می‌کند.

اگر سبک کاری شما پرحرارت و رنگارنگ است، این ویژگی‌ها باید در لوگو شما لحاظ گردد. می‌توانید از موارد مشابه خود الهام گرفته و در لوگوی خود استفاده کنید. چه رنگ‌هایی در این‌گونه لوگوها برای ارائه این ویژگی‌ها استفاده شده است؟

رنگی انتخاب کنید که باعث درخشش لوگو شما شود

موضوع رابطه احساسات با رنگ‌ها بسیار جالب است؛ به خصوص چگونگی این رابطه در فرهنگ‌های مختلف. بسیاری از مشتریان ما، از رنگ مشکی و آبی استفاده می‌کنند؛ احتمالاً به این دلیل که به‌کارگیری این رنگ‌ها توسط بسیاری از شرکت‌ها را مشاهده کرده‌اند. جالب است بدانید که عموماً رنگ مشکی، نمایانگر قدرت، پختگی، سنت و اعتماد است. رنگ آبی نیز نشان‌دهنده شایستگی، اعتماد، اطمینان و امنیت است.

به ویژگی‌هایی که یادداشت کرده بودید برگردید و به فکر حسی باشید که قصد انگیزش آن از طریق لوگوی خود در مشتری را دارید. به پیامی فکر کنید که لوگو منتقل خواهد کرد و بررسی کنید رنگ‌ها چه تأثیر در این پیام خواهند داشت. سپس متناسب با کسب‌وکار خود بهترین نوع لوگو را در نظر بگیرید.

با انواع لوگو آشنا شوید

سه دسته‌بندی کلی برای لوگوها وجود دارد:

1.اولین نوع، کاملاً مبتنی بر یک نوشته یا آرایشی از یک متن است که برای کسب‌وکارهای معتبر یا شرایطی که نام خانوادگی به عنوان نام شرکت استفاده شده است، کاربرد دارد.

2.دومین نوع استفاده از مونوگرام است. این روش به معنی استفاده خلاقانه از حروف ابتدایی نام شرکت است. استفاده از این نوع لوگو علاوه بر نمایش نام شرکت، باعث نقش بستن بهتر آن در ذهن مشتری می‌گردد.

3.سومین نوع، ترکیب یک نماد با کلمات است. شکل استفاده شده در این دسته از لوگوها، به عنوان یک نمود بصری از خدمات یا محصولات شرکت است که البته بخش اصلی لوگو محسوب می‌شود و در کنار نام شرکت، یک ترکیب قابل تشخیص و ماندگار در ذهن ایجاد می‌کند.

تعادل بین عناصر طراحی را رعایت کنید

یکی از موارد مورد علاقه من، سازمان WWF (سازمان بین‌المللی حیات وحش) است. این لوگو سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌خوبی مفهوم موردنظر خود را می‌رساند؛ در عین حال هرگز قدیمی نشده است. این مورد، یکی از قدیمی‌ترین مواردی است که می‌شناسیم. نکته جالب درون این لوگو، فضای سفیدی است که به نشانه محافظت، در اطراف آن کشیده شده است.

از لوگوی خود در مکان‌های مناسب استفاده کنید

دانستن این که لوگوی شما در چه مکانی به دید مردم می‌رسد بسیار اهمیت دارد. اگر مالک یک کافه هستید، می‌توانید لوگوی خود را روی تی‌شرت‌ها، منوها، فلایرها، وب‌سایت و صفحه فیسبوک خود قرار دهید. همچنین به احتمال زیاد لازم باشد که لوگوی را روی تابلوهای خود درج کنید؛ بنابراین لازم است که سایزهای مختلف از لوگو در اختیار شما باشد.

اگر به صورت سیار و به عنوان محوطه ساز، لوله‌کش یا پیمان‌کار ساختمان کار می‌کنید، می‌توانید به صورت آهنربایی یا برچسبی، لوگو را  روی خودرو خود بچسبانید و از این طریق هنگام حرکت خدمات خود را تبلیغ کنید. بنابراین لازم است از خوانایی متن درون لوگو اطمینان داشته باشید؛ حتی زمانی که درون بزرگراه‌ها حرکت می‌کنید، خوانایی لوگوی خود را از فاصله‌های مختلف بسنجید.

از یک متخصص کمک بگیرید

اگر توانایی کافی برای طراحی را ندارید یا زمانتان محدود است، شما تنها نیستید. خبر خوب این است که برای دریافت کمک در این زمینه، گزینه‌های بسیار زیادی دارید.

اگر کاری منحصربه‌فرد می‌خواهید، می‌توانید با یکی از طراحان #الوچاپ کار کنید تا متناسب با کسب‌وکار شما، به یک لوگوی خاص دست یابید.

یا اگر فردی را برای انجام این کار برای شما در ذهن دارید، با مطالعه مقاله کار با یک طراح، بهترین تعامل را با او داشته و نتیجه‌ای عالی به دست آورید.