بخش اول این مقاله را در این صفحه مطالعه بفرمائید

ده نکته برای طراحی یک تراکت تجاری حرفه‌ای – قسمت اول

  1. خوش‌برخورد باشید

هیچ‌کس به چهره عبوس علاقه‌ای ندارد…هرگز تأثیر یک چهره خندان را در هنگام طراحی تراکت دست‌کم نگیرید.

برای بسیاری از افراد، تراکت اولین نقطه برخورد با تجارت شماست بنابراین تأثیرگذاری در این ابزار تبلیغاتی، بسیار مهم است. اگر خدماتی را تبلیغ می‌کنید، مهم است که بیننده را با چهره‌ای دوستانه مواجه کنید. زمانی که مخاطب تحقیقات جدی‌تر در مورد شما انجام دهد، همواره آن چهره را در یاد خواهد داشت.

یک هشدار درباره استفاده از عکس‌های آماده؛ بسیاری از تصاویر آماده ای که از «یک فرد خندان» موجود است، بیش از حد مصنوعی و بی‌روح است. استفاده از یک عکاس حرفه‌ای برای گرفتن یک عکس با کیفیت، عادی و واقعی از یکی از کارکنان خودتان، هزینه ایست که ارزشش را دارد و می‌تواند برای تبلیغات، وب‌سایت‌ها و شبکه های اجتماعی استفاده شود.

اگر بودجه شما، جایی برای چنین هزینه هایی ندارد، سعی کنید از عکسی استفاده کنید که عادی، غیررسمی و دوستانه جلوه کند.

  1. به جلوه‌های ظاهری طرح لطمه وارد نکنید

استفاده از تصاویر را به بخشی خاص از تراکت محدود نکنید؛ نیازی به لطمه زدن به جلوه‌های ظاهری طرح نیست.

می‌توانید تصاویر جذاب را پشت سایر عناصر طرح (متن و رنگ) قرار داده و آن‌ها را در معرض توجه قرار دهید. استفاده از رنگ‌های نیمه شفاف و گردینت ها (gradient)، گزینه‌های مناسبی برای خروج از ظاهر کلیشه‌ای و ایجاد حالتی چندلایه روی طرح است.

زمان کار با صفحات کوچک، خود را محدود به بخش‌بندی معمولی نکنید؛ استفاده از طراحی چندلایه، باعث چشمگیر شدن تراکت و ایجاد جلوه‌ای حرفه‌ای در آن می‌گردد.

  1. از اشکال برای بخش‌بندی طرح خود استفاده کنید.

اگر تصاویر متعددی در اختیار دارید و انتخاب بین آن‌ها برای شما مشکل است، با استفاده از اشکال، طرح خود به بخش‌بندی کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تراکتی بسازید که به آمیزه از چند عکس، مزین شده است؛ چنین طرحی برای فروشندگان یا سایت‌های فروش عکس که قصد نمایش چندین محصول یا تصویر را در تراکت خود دارند، کاربرد دارد.

این اختیار را دارید که درون طرح خود، تنوعی از اشکال را استفاده کنید. اکثر نرم‌افزارهای کامپیوتری، مجموعه‌ای از اشکال شامل دایره، مربع و چندضلعی‌ها را به صورت پیش‌فرض دارند که برای ایجاد یک طرح منحصر از تصاویر مختلف به کار خواهند آمد.

  1. حال و هوای تراکت خود را بارنگ‌ها دگرگون کنید.

پیش از این بحث کرده بودیم که چگونه رنگ‌ها باعث درخشندگی بیشتر تراکت شما خواهند شد؛ اما چگونه تنوع رنگی دلخواه خود را در ابتدا انتخاب کنیم؟

نقش رنگ‌ها در زمینه القای حال و هوای طرح، بسیار مؤثرتر از متن‌ها و تصاویراست. رنگ‌ها همچنین عامل مهمی در ترغیب مخاطب به خواندن محتوای درون تراکت است؛ با این اوصاف، لازم است تأثیر روانی رنگ‌ها را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم.

رنگ‌هایی مانند زرد و نارنجی، حالتی سرزنده به تراکت می‌بخشد که برای طرح‌های غیررسمی مناسب است؛ درحالی‌که رنگ‌های سردتر مانند آبی یخی و خاکستری کمرنگ، ظاهری هوشمندانه و نوآورانه ایجاد می‌کند؛ انتخابی که برای کارهای شرکتی مناسب است. استفاده از ترکیب‌های رنگی ناهمگون، باعث دفع مخاطب می‌گردد اما تناسب رنگ‌ها، مشتری را جذب خواهد کرد.

اگر به دنبال یک ترکیب رنگی بی‌نقص با ظاهری برازنده  و به روز می‌گردید، از ترکیب عکاسی سیاه‌سفید با سه‌گانه ای از رنگ‌های مکمل استفاده کنید.

استفاده از تصاویر سیاه‌وسفید به جای رنگی، باعث ملایم ماندن تراکت خواهد شد و فضا را برای استفاده از رنگ‌های برند شما باز می‌گذارد. برای تأثیرگذاری بیشتر، از رنگ‌های براق شب نما و رنگ‌های گچی استفاده کنید؛ این رنگ‌ها در کنار تصاویر سیاه‌سفید ظاهری زیبا خواهند داشت و هرگز زننده نخواهند بود.

  1. در مخاطب انگیزه‌ای برای نگهداری تراکت ایجاد کنید.

اکثر تراکتها با کاغذ سبک و پرداخت‌های ضعیف ارائه می‌شوند، بنابراین بعید است کسی آن‌ها را نگه دارد. با اینکه تراکتهای ابزاری مهم در تبلیغات هستند، سرنوشت اکثر آن‌ها سطل زباله است.

یک تراکت زیبا با احتمال بیشتری نزد مشتری نگه داشته خواهد شد و ممکن است اگر این طراحی آن واقعاً زیبا باشد مشتری آن را در محل زندگی یا کار خود به جایی نصب کند.

در ابتدای این مقاله به هدف دوگانه تراکتها اشاره شد: جلب توجه کافی برای برداشته شدن و ایجاد سود بیشتر حراجی‌ها با ارائه اطلاعات شفاف و دقیق. اما هدف فقط سوددهی کوتاه‌مدت نیست؛ هدف دیگری که برای این ابزار وجود دارد، سود بلندمدت است.

مانند خبرنامه‌ها و تبلیغات آنلاین که پیش از خرید به دنبال شما هستند، تراکتهای چاپی هم ابزاری برای یادآوری به مشتری، محسوب می‌شوند. این اتفاق تنها زمانی رخ خواهد داد که به اندازه کافی جذاب باشد و به تبع آن نزد مشتری نگهداری شود.

اگر تراکت خود را به عنوان طراحی یک پوستر کوچک با تصاویر جذاب و گیرا، رنگ‌های زیبا و متن آرایی شیک در نظر بگیرید، امکان اینکه به سطل زباله انداخته شود کمتر می‌شود.

تنها به فکر اثر کوتاه‌مدت تراکت نباشید، کمی آینده‌نگر باشید و پاسخ آن را خواهید گرفت.

چند تراکت تجاری دیگر را بیابید تا شما را در ساخت طرح آرمانی یاری کند.

کمی پیشروی کرده و تراکتهای تجاری جذاب طراحی کنید.

در این مقاله، چند مورد از اصلی‌ترین نکته‌های طراحی تراکتهای تجاری و مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها را مورد بحث قراردادیم. چک‌لیست زیر را در یاد داشته باشید تا در پروژه طراحی بعدی خود استفاده کنید:

  • پیش از شکل ظاهری به کاربرد بیندیشید – کاربردی بودن تراکت را پیش از وقت گذاشتن روی  مسائل زیبایی‌شناسی، مد نظر قرار دهید.
  • از بخش‌بندی نامتقارن استفاده کنید تا بهترین استفاده از فضای محدود صورت گیرد.
  • برای طرح‌های تجاری و رسمی به طراحی ساده و ملایم دقت کنید
  • یا از ظاهری درخشان و برجسته استفاده کنید؛ این کار را به وسیله استفاده از سه‌گانه رنگ‌های درخشان و جالب توجه، تصاویر جذاب و متن آرایی برجسته انجام دهید.
  • با استفاده از عناصر الهام گرفته شده از اپلیکیشن ها، از جذابیت‌های دنیای تکنولوژی بهره ببرید .
  • با عکاسی از کارمندان خوش‌رو و غیررسمی، تراکت خود را دوستانه‌تر کنید.
  • از گردینت ها و رنگ‌های نیمه شفاف استفاده کنید تا طرحی چندلایه داشته باشید؛ بدون اینکه به تصاویر خود لطمه‌ای وارد کنید.
  • از اشکال برای بخش‌بندی طرح استفاده کنید؛ این کار برای استفاده از چندین عکس در طرح مناسب است.
  • با استفاده از تنوع رنگی مناسب، حال و هوای تراکت خود را دگرگون کنید.
  • در مخاطب انگیزه‌ای برای نگهداری تراکت ایجاد کنید؛ با ارائه طراحی زیبا، به فکر فروش بلندمدت باشید.

اگر نکته‌ای دیگر برای طراحی تراکت به ذهن شما می‌رسد، مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.