فرقی نمی‌کند که شما در حال راه اندازی یک مغازه باشید یا به دنبال افزایش مشتریان برای آن؛ درهرصورت شما نیاز به یک تراکت زیبا و چشم‌گیر خواهید داشت.

در این مقاله، به ده نکته حرفه‌ای برای طراحی تراکتها اشاره خواهد شد که در عین حال کاربردی، سرراست و بیش از آنچه فکرش را کنید، خلاقانه هستند.

هدف اصلی تراکت، جلب توجه و در درجه دوم، جذب خریدار از طریق حراجی‌هاست که با ارائه اطلاعاتی درباره پیشنهادهای فوق‌العاده یا جزئیات یک رویداد انجام می‌گیرد. شاید چنین کاری آن‌قدرها هنری به نظر نرسد، اما می‌توان با طراحی یک تراکت زیبا، به هر دو هدف بالا دست یافت.

با خواندن این مطلب خواهید توانست که تراکتی طراحی کنید که از تمامی فضای موجود استفاده کرده و از بازار هدف شما، توجه را به خود جلب کند. به دنبال قالب‌های بی‌نظیر برای تراکت خود می‌گردید؟

  1. کاربرد پیش از شکل ظاهری

پیش از اینکه به مباحث هیجان‌انگیز طراحی برسیم، باید یک واقعیت را بررسی کنیم. ممکن است علاقه‌مند باشید که تراکت خود را در حد یک شاهکار هنری میکل‌آنژ طراحی کنید؛ اما در واقع، بسیاری از مردم، از دید زیبایی به آن نگاه نخواهند کرد.

فرقی نمی‌کند که شما در حال تبلیغ حراج فروش کامپیوتر هستید یا تخفیف یک باشگاه ورزشی؛ باید به یاد داشته باشید که تراکت باید آن‌قدر جذاب باشد که مخاطب آن را از زمین برداشته و نگاهی به آن بیندازد. اطلاعات روی آن نیز می‌بایست به اندازه کافی واضح و مختصر باشد که فرد را به بررسی اطلاعات درون آن ترغیب کند.

اولویت دادن به کاربرد پیش از اهمیت به شکل ظاهری، به نظم یافتن ذهن شما کمک خواهد کرد. با وجود این که طراحی نقش مهمی در جذب مشتری خواهد داشت اما لزوماً زیباترین تراکتها باعث بیشترین سود نخواهند شد.

فاکتورهای کاربردی زیر را در ابتدا و انتهای طراحی تراکت خود بررسی کنید و مطمئن شوید طراحی نهایی از همه یا حداقل چند مورد از آن‌ها، بهره مند است.

  • اختصار را رعایت کنید. از پرحرفی درون تراکت بپرهیزید و مطالب نوشته‌شده را تا جای ممکن خلاصه کنید. فرصتی که یک تراکت برای جلب توجه مشتری دارد بسیار کوتاه است، پس می‌بایست طراحی به طوری صورت گیرد که در چند ثانیه، تأثیرگذاری لازم انجام گیرد.
  • از خوانایی متن مطمئن شوید. سایر متن خود را به میزان کافی بزرگ در نظر بگیرید. همچنین از به کار بردن سر تیترهای بزرگ هراسی نداشته باشید.
  • اطلاعات تماس و سایر اطلاعات ضروری را در معرض دید قرار دهید. آدرس سایت را به صورت رنگی و برجسته درج کنید؛ یا تاریخ و زمان رویداد مورد نظر با اندازه بزرگ درج کنید.
  • تصاویر را از خاطر نبرید. اگر قصد فروش محصولی را دارید، حتماً تصویری از آن را درج کنید. شاید این مسئله بدیهی به نظر برسد، اما استفاده از حس بصری مخاطب در افزایش فروش بسیار تأثیرگذار خواهد بود. از سبک این تراکت تبلیغاتی مدرن الهام بگیرید؛ در این قالب هر قسمت از متن با یک تصویر از محصول مورد فروش همراه است. تراکت خود را ویترین مغازه تصور کنید؛ چرا که مغازه‌ها با علم به اینکه دیده شدن محصول بیشترین تأثیر در فروش را دارد، محصولات را درون ویترین در معرض دید قرار می‌دهند.
  1. از لحاظ میزان فضا با مشکل روبرو هستید؟ صفحه را قسمت‌بندی کنید.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی طراحان گرافیک، چگونگی استفاده حداکثری از فضای مورد چاپ است. اکثر تراکتهای استاندارد دارای سایز A5(148 mm x 210 mm) یا A6 (105 mm x 148 mm) هستند و به همین دلیل لازم است در استفاده از فضای موجود، خلاقیت بیشتری به خرج دهید.

با این که در دعوت‌نامه‌ها یا بروشورهای رسمی تمامی اطلاعات در یک ستون درون صفحه گنجانده می‌شود، هنگام طراحی تراکت بهتر است که اطلاعات را در قسمت‌های مختلف درون صفحه قرار دهید. ظاهر مشابه روزنامه با ستون‌های هم‌اندازه برای این کار مقداری پیش‌پاافتاده به نظر خواهد رسید؛ بنابراین تلاش کنید تراکت را به قسمت‌های غیر هم‌اندازه تقسیم کنید.

زمانی که پیش از شروع طراحی، وقت لازم را صرف چینش اجزای طرح خود کنید، نتیجه اعجاب‌انگیز خواهد بود.

  1. آزادانه عمل کنید

گاهی ارائه یک طراحی کاملاً دوستانه و غیررسمی برای تراکت، حرکتی هوشمندانه محسوب می‌شود؛ البته این در صوتی است که نخواهید برای مخاطب علمی و رسمی طراحی کنید؛ چرا که در آن صورت استفاده از رنگ‌های متعدد و فونت‌های عجیب‌وغریب، نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت.

از سبکی مینیمال، ظریف و غیر تصنعی استفاده کنید؛ یک سبک طراحی مسطح، قادر است با صرف وقت کم، مخاطب تجاری و شرکتی شما را به خود جذب کند.

استفاده از رنگ‌های مشکی، سفید و خاکستری را به حداکثر برسانید. از رنگ‌های دیگر فقط یک گزینه مناسب را انتخاب کرده و استفاده کنید. رنگ‌های سبزآبی، خردلی، خاکستری کم‌رنگ و سبز نعنایی، بیشترین استفاده را برای کارهای شرکتی دارند. از رنگ‌های بی‌روح، در طراحی خود استفاده نکنید.

استفاده از نمادهای گرافیکی ساده و آیکون‌های شبیه آنچه در اینفوگرافی ها استفاده می‌شود، باعث افزایش جلوه بصری می‌گردد، بدون اینکه طرح را تحت‌الشعاع قرار دهد.

  1. ملال‌آور نباشید

فرقی نمی‌کند قصد داشته باشید از طرحی پربار استفاده کنید یا به طرحی ساده اکتفا کنید، مراقب باشید طرح شما هرگز کسل‌کننده و بی‌روح جلوه نکند. استفاده زیرکانه از رنگ‌ها، می‌تواند یک طرح ساده را از بی‌روحی نجات داده و درخشان کند.

این کسل‌کنندگی و بی‌روحی، زمانی در مشکل‌سازترین حالت خود قرار می‌گیرد که قصد تبلیغ مطلبی غیررسمی و هیجان‌انگیز مانند باشگاه ورزشی، جشنواره یا نمایشگاه را داشته باشید.

تراکت شما می‌بایست سرشار از روح رویدادی باشد که از آن خبر می دهد. نگاه به تراکت می‌بایست مخاطب را به فضای رویداد برده و در تصور او تجربه حضور در آن را رقم بزند؛ اگر تراکت خسته‌کننده باشد، هرگز باعث ترغیب فرد به شرکت در آن رویداد نخواهد شد.

برای طراحی تراکت هیجان‌انگیز و اجتناب از کسل‌کنندگی، به نکات زیر دقت کنید.

  • رنگ‌ها، ابزاری پرکاربرد برای شما هستند. از ترکیب جالب توجه رنگ‌ها استفاده کنید.
  • سه المان جلب توجه کننده را در کنار هم استفاده کنید. ترکیبی از یک عکس جذاب، یک سر تیتر جالب توجه (با متنی خوانا اما برجسته) و یک المان رنگی. از شلوغ کردن طرح با زیاده‌روی در استفاده از این نکته بپرهیزید تا چشم‌نوازی طرح حفظ‌ شده و نتیجه آزاردهنده نباشد.
  • بامزگی را در طرح خود حفظ کنید. لازم نیست طرح شما بیش از حد جدی باشد. استفاده از مطالب لطیفه آمیز و اندکی کودکانه حتی در کنار عناصر شرکتی، مجاز است. تراکت شما باید حتی کودکان را نیز جلب خود کند. اگر بامزگی را رعایت کنید، آن‌ها به احتمال زیاد به طرف طرح شما کشیده خواهند شد.
  1. از جذابیت‌های دنیای تکنولوژی در طرح خود استفاده کنید.

ممکن است در کنار طراحی تراکت برای چاپ، قصد فروش و ارائه محصولات و خدمات به صورت آنلاین را نیز داشته باشید. بسیاری از شرکت‌ها، صرفاً به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و اکثر مشتریان، از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن ها با برندها تعاملات خود را انجام می‌دهند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تراکتها و اپلیکیشن ها چندین اشتراک با هم دارند، اگرچه تراکت، عاری از قابلیت تعامل است. هم تراکتها و هم اپلیکیشن ها موظف‌اند در فضایی کم، به بهترین شکل اطلاعات مورد نظر را با خوانایی کامل نمایش دهند. همچنین، هر دو این موارد می‌بایست توجه مخاطب را نگه داشته و او را مجاب کنند سرگرم گزینه‌های دیگر (سایر اپلیکیشن های درون گوشی یا سایر تراکتهای مقابل مخاطب) نگردد.

اساساً، اپلیکیشن ها یک مثال عالی از طراحی کارآمد و چشم‌گیر هستند و می‌توانید از با الهام از آن‌ها از دنیای دیجیتال درس گرفته و در تراکتهای خود استفاده کنید.

به چند اپلیکیشن پرکاربرد خود دقت کنید؛ چه عناصری از آن‌ها را می‌توانید در طرح‌های چاپی خود استفاده کنید؟ هر چه که باشد، از رنگ‌های گرم و ساده، کلیدهای بزرگ یا یک فونت، استفاده از آن‌ها می‌تواند جلوه‌ای مدرن به تراکت تجاری شما ببخشد.

ادامه مطلب را در این مقاله بخوانید

ده نکته برای طراحی یک تراکت تجاری حرفه‌ای – قسمت دوم